Gitaarles

ONDERWERP    begeleiden op gitaar
NIVEAU   kennismaken 
DUUR   10 x 45 minuten
DOELGROEP   leerkrachten en cultuurcoördinatoren
MAXIMUM   4 deelnemers
     
Ontwikkeld en gegeven door vakleerkrachten van Het Muziekpand, in samenwerking met de Cultuurtrein


In deze cursus leren de deelnemers de basis van het gitaarspelen. Denk hierbij aan het stemmen van de gitaar, het spelen van akkoorden, ritmes en simpele melodietjes zoals bijvoorbeeld de liedjes uit de muziekleerlijn van de Cultuurtrein.

De cursus bestaat uit tien lessen van 45 minuten, met een groepsgrootte van vier personen. Zo duren de lessen lang genoeg om elke week iets nieuws te leren. Ook is er met deze groepsgrootte ruimte voor wat differentiatie. Elke deelnemer kan op zijn/haar eigen tempo vooruit.

Afsluitend vindt er co-teaching plaats. Tijdens deze les observeert de gitaarvakdocent hoe de leerkracht in de klas met het geleerde omgaat en hoe dit tijdens de les wordt toegepast. Aan de hand hiervan volgen praktische tips en handvatten waarmee de leerkracht verder aan de slag kan gaan.

Na deze lessen heeft de leerkracht voldoende kennis van de gitaar en gitaarspelen en kan eenvoudige liedjes begeleiden en meezingen in de klas..

Co teachingCo-teaching wordt door de Cultuurtrein aangeboden wanneer de school aangeeft dat extra ondersteuning gewenst is bij het implementeren van een leerlijn.

De co-teaching wordt altijd op maat en in overleg met de ICC'er en eventueel een aantal leerkrachten gemaakt. Deze extra begeleiding heeft tot doel een verdieping aan te brengen in het kunnen uitvoeren van een leerlijn. Co-teaching is altijd een vervolg en/of aanvulling op een teamtraining.

Wat kan cultuureducatie betekenen voor jouw school?

Inleiding
De ontwikkeling van de creativiteit van het lerende en spelende kind is belangrijk. Maar in de dagelijkse praktijk van het basisonderwijs hebben muziek-, beeldend-, dans- en dramaonderwijs vaak een incidenteel karakter. Veel is afhankelijk van de leerkracht en door druk op de cognitieve vakken ‘komt het er niet van’. 
Cultuureducatie is een rijk leergebied, wat veel kan betekenen voor de creatieve en algemene ontwikkeling van het kind. Bij cultuureducatie leren kinderen hun ideeën en gevoelens te uiten en ervaringen te delen. Ze kunnen zich verwonderen en elkaar bewonderen, ontdekken hun eigen talenten en hun culturele omgeving en vergroten op velerlei gebied hun vaardigheden en competenties.

De vraag voor veel scholen is: ‘Hoe kan cultuureducatie versterkt worden op mijn school?’ 
De workshop ‘Cultuureducatie- een rijk leergebied’, waar het hele team bij betrokken is, biedt een mooie start om hierop een antwoord te formuleren/vinden.

Workshop
Tijdens een teamvergadering of studiedag nemen wij op een speelse en open manier het huidige cultuurbeleid onder de loepen onderzoeken we met het team welke visie de school wil uitdragen betreffende het cultuureducatieonderwijs. De leerkrachten ervaren zelf het belang van cultuureducatie in het onderwijs.

Deze workshop bestaat uit een praktisch gedeelte waarbij de leerkrachten door een aantal kunstzinnige oefeningen ervaringen opdoen met kunst en cultuur zoals omgaan met emoties, ‘out of de box ‘denken, verbeelding, kritisch denken, samenwerken en dergelijke.

Vragen die aan de orde komen zijn:

  • Wat verstaan we onder Cultuureducatie?
  • Wat kan cultuureducatie betekenen voor jouw school en je leerlingen?
  • Hoe kan cultuureducatie ingezet worden op je school? (denk daarbij ook aan integreren in andere vakken, groep doorbrekend onderwijs)
  • Met welke culturele bagage verlaat de leerling groep 8 en hoe wil de school dit realiseren?

Opbrengst
Het team heeft meer kennis gekregen van cultuureducatie in het basisonderwijs en op de eigen school in het bijzonder en er is een gezamenlijke keuze gemaakt welke plek cultuureducatie op de school gaat innemen.

Organisatie
De planning van de workshop is in overleg en kan gegeven worden na schooltijd of ingezet worden tijdens een studiedag of teamvergadering. 
De tijdsduur bedraagt 90 minuten en vindt plaats op school.

IMG 1512Ieder jaar organiseert de Cultuurtrein in november een inspiratiemiddag met aansprekende workshops voor scholen en culturele instellingen. Leerkrachten, ICC'ers, schooldirecteuren, vakleerkrachten en educatief medewerkers van culturele instellingen ontmoeten elkaar en worden geïnspireerd door het volgen van uiteenlopende workshops. 

Kijk in de agenda voor de eerstvolgende inspiratiemiddag

Alle informatie en het aanbod van de workshops zetten we, zodra het bekend is, in onze nieuwsbrief. Meld je hier aan wanneer je die nog niet ontvangt.

Voor de klas

ONDERWERP  inspirerende nieuwe media en technologie
NIVEAU kennismaken
DUUR 1,5 - 2 uur
DOELGROEP cultuuraanbieders, leerkrachten
MAXIMUM 25 deelnemers
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw

Smartphones, tablets en andere media. Hoe kun je daar kunstzinnig mee aan de slag in de klas? Je maakt op een praktische manier kennis met creatieve aspecten van nieuwe media en digitale technologie en gaat met elkaar in gesprek. Wat versta jij onder mediakunst? Wat is mediakunst eigenlijk? Wat doe je nu al in de klas en waar loop je tegenaan? Je krijgt inspirerende voorbeelden en gebruikt praktische werkvormen die je meteen in de eigen les kunt toepassen.

Na deze kennismakingsworkshop weet je wat mediakunst voor jou betekent en heb je zelf ervaren hoe je het kunt inzetten in de klas.