Voor de klas

ONDERWERP  inspirerende nieuwe media en technologie
NIVEAU verdieping
DUUR 2 uur
DOELGROEP cultuuraanbieders, leerkrachten 
MAXIMUM 25 deelnemers
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw

Voorwaarde: deelnemers hebben de workshop Creatief in de klas met mediakunst gevolgd.

Tijdens deze verdiepende workshop ga je in tweetallen aan de slag. Je ervaart hoe je met een onderzoekende houding een ‘nieuw mediamiddel’ kunt verkennen en uitdiepen. Wat is er allemaal mogelijk? Zo ontdek je hoe je leerlingen zelf kunt laten onderzoeken en experimenteren. Deel je ontdekkingen met de rest van de deelnemers en hoor wat zij te weten zijn gekomen tijdens hun onderzoek. Je sluit de workshop af met een creatieve makersopdracht.

Na deze workshop ben je niet alleen bekend met een of meerdere media en technieken, maar weet je ook hoe je leerlingen vanuit een onderzoekende houding kunt laten experimenteren.

KijkKunst

ONDERWERP  kijken naar kunst
NIVEAU kennismaken, verdiepen
DUUR 2 bijeenkomsten van 2 uur
STUDIELAST 6 uur basismodule, 2 uur verdiepingsmodule
DOELGROEP leerkrachten en schoolteams
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw

 

Ervaar hoe het kijken naar kunst je leerlingen verrijkt. In de basismodule leer je hoe je kinderen kunt begeleiden bij het proces van betekenisgeving met de drie Kijk|Kunst-routes. Ook ga je aan de slag met Visual Thinking Strategies: een laagdrempelige en interactieve methode om naar kunst te kijken en erover te praten. In de verdiepingsmodule scherp je je vaardigheden als procesbegeleider aan, duik je dieper in de VTS-methodiek en werk je met de Cultuur Connector, een tool om Kijk|Kunst-projecten te verbinden met andere thema’s en vakken.

Na deze cursus kun je leerlingen beter begeleiden bij het kijken naar kunst en in het proces van betekenisgeving. Een module kan los worden afgenomen.

Interne Cultuurcoördinator

ONDERWERP  visie ontwikkelen   
NIVEAU kennismaken, verankeren 
DUUR 7 x 3 uur + 1 presentatie 
STUDIELAST 50 uur 
DOELGROEP leerkrachten primair onderwijs 
MAXIMUM 12 deelnemers  
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw

Wil jij je inzetten voor goed cultuuronderwijs op school? Word interne cultuurcoördinator!
Tijdens de cursus werk je aan een persoonlijke ontwikkelvraag en creëer je een meerjarig cultuurplan dat past bij de identiteit van de school. Je wordt opgeleid tot een deskundige ICC’er die cultuurbeleid vormgeeft en culturele activiteiten coördineert. Ook ontdek je hoe je het team daarbij kunt betrekken, want cultuurbeleid moet je vooral met elkaar ontwikkelen en doen.

Na deze cursus heb je een cultuurplan geschreven en gepresenteerd aan het team op je eigen school. Je hebt de bouwstenen en kennis in huis om cultuurvisie en -beleid te realiseren.

Opbouw van de cursus
Les 1: Cultuur in beweging
Les 2: De school in beeld
Les 3: De cultuurcoördinator in beeld
Les 4: Procesgerichte didactiek
Les 5: Betekenisvolle inpassing van de culturele omgeving
Les 6: Uitwerking van het plan
Les 7: Presentatie van het cultuurplan aan je schoolteam
Les 8: Presentatie en uitreiking certificaten

De ICC-cursus is erkend door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en wordt afgesloten met het certificaat Interne Cultuurcoördinator.

Beeldende Kunst

ONDERWERP  kunst meemaken   
NIVEAU kennismaken 
DUUR 1 - 1,5 uur
DOELGROEP leerkrachten, schoolteams en cultuuraanbieders
MAXIMUM 20 deelnemers
I.S.M. VTS Nederland 
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw

Geen kunstkennis nodig met de VTS-methode

Maak kennis met Visual Thinking Strategies (VTS): een laagdrempelige en interactieve methode om naar kunst te kijken en erover te praten. Je krijgt handvatten om een kort en open gesprek te voeren volgens een vaste structuur. Niet alleen de theorie komt aan bod, er is ook veel aandacht voor de praktijk. Kennis over kunst is niet nodig. Of je nu jong bent of op leeftijd, een doener of een denker: iedereen kan meedoen met een VTS-gesprek!

Na deze workshop sta je in de startblokken om met leerlingen naar kunst te kijken en daar met een open en waardevrije houding over te praten.

VTS gesprek

ONDERWERP  kunst meemaken   
NIVEAU verdiepen 
DUUR 1,5 uur
DOELGROEP leerkrachten, schoolteams, cultuuraanbieders
MAXIMUM 8 deelnemers
VOORWAARDE deelnemers hebben de workshop Hoe kijk je met kinderen naar beeldende kunst? gevolgd
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw

 

Oefen je vaardigheden als begeleider

Duik dieper in de methode Visual Thinking Strategies en kom erachter hoe je die kunt inzetten op je werkplek. Ervaar het VTS-gesprek niet alleen als deelnemer, maar ook als gespreksleider. Je raakt bekend met de basisvaardigheden van VTS en oefent dit in kleine groepjes vanuit de leerkracht-leerling rol. Daarbij word je ook bewust van je eigen houding.

Na deze workshop heb je praktijkervaring opgedaan met het leiden van een VTS-gesprek. De nieuwe kennis en ervaring kun je direct toepassen.