In de Teamtraining Erfgoed ervaren leerkrachten het belang en het plezier van Erfgoedlessen. 

Het plezier van muziek maken en beleven in de klas

Muziek
In de Teamtraining Muziek ervaren leerkrachten het belang en het plezier van muzieklessen op school en maken kennis met de invloed die muziek heeft op ons brein. Er wordt uitleg gegeven over muziekbegrippen die in de leerlijn aan bod komen en er wordt in de opdrachten met deze begrippen gewerkt. Ook wordt aandacht besteed aan verschillende muzikale vaardigheden uit de leerlijn.

De leerkrachten ervaren, door praktische opdrachten, hoe het is om samen te zingen, samen muziek te maken en leiding te geven aan een groep die muziek maakt. Hierdoor zullen ze beter toegerust zijn om met leerlingen te luisteren naar muziek, zelf muziek te maken en erop te reflecteren.

21 eeuwse vaardigheden

Tijdens de teamtraining wordt er gekeken naar de opbouw, de focus en de mogelijkheden van de leerlijn om zelf een les af te stemmen op bijvoorbeeld de actualiteit. Tevens verhoogt de training het besef van de gemedialiseerde samenleving en geeft inzicht in de technologische kansen van de digitale cultuur.

Mediawijsheid is een breed begrip. Het doel is dat leerlingen bewust en actief alle beschikbare media – zowel digitaal als analoog – leren inzetten om de kwaliteit van het eigen leven te vergroten en ervoor te zorgen dat zij optimaal kunnen deelnemen aan de wereld om zich heen. Door in elk leerjaar competenties te trainen, reikt u als team de leerlingen kennis en vaardigheden aan voor een actieve deelname aan onze mediasamenleving.

Bij mediawijsheid gaat het niet alleen om technische vaardigheden, maar ook om competenties als informatieverwerking, begrip, zelfinzicht (reflectie) en het vermogen om problemen zelfstandig op te lossen of nieuwe creatieve toepassingen te ontwikkelen door het inzetten van media. Tijdens de training wordt het vernieuwde en herziene Mediawijsheid Competentiemodel 2021 van Mediawijzer.net uitgelegd en toegelicht.

In de teamtraining theater ervaren leerkrachten het belang en het plezier van theaterlessen op school. Ook informatie over het belang van cultuureducatie op school wordt gedeeld en besproken.

Tijdens de training wordt gewerkt met verschillende spelopdrachten uit de leerlijn theater: ervaren hoe het is om eens een ander te spelen en anders naar elkaar te kijken, bewust worden van de samenhang tussen beweging en activering van het brein. Het komt allemaal aan bod.
In het tweede deel van de training wordt gewerkt aan het zelf kunnen geven van een theater les en wordt vanuit improvisatie een scène gemaakt.

Leerkrachten zijn, na het volgen van de training, in staat om zelf theater lessen in de klas te geven.

Teamtraining dansDansen en leren dansen
Als je danst, ben je met vier aspecten tegelijk bezig: het lichaam, de ruimte, tijd en kracht. Daar moet je je van bewust zijn als je kinderen wilt leren dansen. Welke methode je daarvoor gebruikt, hangt af van de dans en het doel dat je voor ogen staat. Hiermee gaan we aan het werk in de teamtraining Dans.

Dansen doe je met je lichaam
Dansen doe je met je lichaam als geheel en ook met afzonderlijke lichaamsdelen. In de teamtraining kijken we naar de verbanden tussen lichaamsdelen, zoals boven/onder, links/rechts. Dansen kan bovendien van alles zijn: springen, lopen, draaien, vallen.

Dansen doe je in een ruimte
We kijken naar de fysieke ruimte waarin de kinderen dansen, zoals het gymlokaal, en naar de ruimte die ze in dat lokaal in beslag nemen. Gebruik je de hele vloer of een klein hoekje. Je kunt je naar de toeschouwers richten of in jezelf wegkruipen.

Dansen kost tijd
Het aspect tijd gaat over de duur van de bewegingen. Beweeg je snel of langzaam, vertragend of versnellend, maak je korte of lange bewegingen, met of zonder pauzes? Ook maat, ritme of cadans van de muziek kan bepalend zijn voor wanneer je beweegt.

Dansen vraagt energie
Bij het dansen gebruik je energie voor inspanning en ontspanning. Je kunt energie vrij laten stromen, maar je kunt het ook gebruiken voor krachtige of zwakke, sterke of lichte bewegingen. Dat kan op allerlei manieren: stoten, duwen, glijden, bibberen, zweven etc.

Leermethodes in een dansles
Welke leermethode je kiest voor je dansles, hangt af van de dans, de kinderen en het doel dat je wilt bereiken. Enkele methoden zijn: vertragingsmethode, herhalingsmethode, follow the leader, ontwikkelingsmethode en deelopbouw methode.
Bij de teamtraining gaan we hier uiteraard dieper op in, met het doel dat leerkrachten zelf aan de slag kunnen met de lessen uit de leerlijn.