Doekunst

ONDERWERP  kunst maken
NIVEAU kennismaken, verdiepen
DUUR 2 bijeenkomsten van 2 uur
STUDIELAST 6 uur basismodule, 2 uur verdiepingsmodule
DOELGROEP leerkrachten en schoolteams
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw

 

Hoe begeleid je het creatieve proces?

Ervaar hoe het maken van kunst je leerlingen verrijkt. In de basismodule leer je hoe kinderen creativiteit ontwikkelen en hoe je hun creatieve proces begeleidt. Je krijgt concrete handvatten om je creatieve les vorm te geven met het denkkader procesgerichte didactiek en oefent dit aan de hand van Doe|Kunst-projecten. In de verdiepingsmodule scherp je je vaardigheden als procesbegeleider aan en werk je met de Cultuur|Connector, een tool om Doe|Kunst-projecten te verbinden met andere thema’s en vakken op school.

Na deze cursus kun je het creatieve proces van leerlingen beter begeleiden en kun je een creatieve les ontwerpen. Een module kan los worden afgenomen.

Didactiek

ONDERWERP  kunst maken
NIVEAU kennismaken
DUUR 1 uur
DOELGROEP leerkrachten, schoolteams en cultuuraanbieders
MAXIMUM 20 deelnemers
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw


Handvatten om creativiteit te ontwikkelen

Schuif Pinterest maar aan de kant. In deze workshop krijg je concrete handvatten om een creatieve les te geven waarbij het eindproduct níet vaststaat. Je maakt kennis met procesgerichte didactiek en de vier stappen van het creatieve proces. Door de focus te verleggen van het eindproduct naar het maakproces help je kinderen om hun eigenheid en creativiteit te ontwikkelen. Je gaat vooral aan de slag met beeldende kunst, maar het creatieve proces is ook een goede basis voor andere kunstvakken.

Na deze workshop herken je de stappen van het creatieve proces en kun je die toepassen in je eigen les.

Creatieve les

ONDERWERP  kunst maken  
NIVEAU verdiepen
DUUR 1,5 uur
DOELGROEP leerkrachten, schoolteams, cultuuraanbieders
MAXIMUM 20 deelnemers
VOORWAARDE deelnemers hebben de workshop Didactiek van een creatieve les gevolgd
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw


Hoe wordt je les prikkelend en betekenisvol?

Je bent bekend met het denkkader procesgerichte didactiek en past het toe in de klas. Maar welk onderwerp is eigenlijk passend en prikkelend voor je creatieve les? Hoe wordt de opdracht betekenisvol voor de leerling en hoe zorg je voor eigenheid? Aan de hand van de fases van het creatieve proces ontwerp je een opzet voor een beeldende les die je direct met je eigen groep kunt uitvoeren. Je ontdekt wat je kunt doen in welke stap van het creatieve proces.

Na deze workshop kun je zelf creatieve lessen ontwikkelen voor jouw leerlingen volgens het denkkader procesgerichte didactiek.

Erfgoed

ONDERWERP  erfgoed beleven
NIVEAU kennismaken
DUUR 2 uur
DOELGROEP leerkrachten, schoolteams, cultuuraanbieders
MAXIMUM 30 deelnemers
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw


Voor vernieuwend en interactief erfgoedonderwijs

Maak kennis met erfgoedwijsheid: een methode om te kijken, denken en praten over erfgoed. Dat kan op verschillende manieren met allerlei soorten erfgoed, van groep 1 t/m groep 8. Erfgoed is overal om ons heen. Maar erfgoed is geen vast gegeven, het is iets dat ontstaat in interactie. In deze workshop ontdek je hoe je leerlingen kunt stimuleren om na te denken over wat een plek, ritueel of object voor hen en voor hun klasgenoten betekent. Kan hun mening nog veranderen? Waardoor komt dat? Je kijkt ook naar je eigen rol als mede-betekenisgever. Zo oefenen leerlingen 21e-eeuwse vaardigheden als kritisch denken, communiceren, zelfregulering en sociale en culturele vaardigheden.

Na deze workshop weet je wat erfgoedwijsheid is en hoe je het toepast in de klas. Je kunt leerlingen helpen om zich te verhouden tot erfgoed en tot de mening van anderen.

Film

ONDERWERP  kunst meemaken
NIVEAU kennismaken
DUUR 1,5 uur
DOELGROEP leerkrachten, schoolteams, cultuuraanbieders
MAXIMUM 30 deelnemers
I.S.M. Filmhub Zuid-Holland
   
Deze workshop/cursus wordt aangeboden door Kunstgebouw


Wat zeggen vlogs, films en instastories?

Vlogs, films, documentaires en Tiktok: bewegend beeld speelt een grote rol in het leven van kinderen. Maar wat zeggen al die beelden eigenlijk? En kun je niet alleen zien, maar ook echt kijken?
In deze workshop gaan we praktisch aan de slag met filmeducatie. Je ervaart zelf hoe waardevol het is om met elkaar beeld en geluid te analyseren. Je ontvangt tips en ideeën om de kritische blik van je leerlingen te ontwikkelen. Op het niveau van je eigen klas formuleer je kijkvragen en na afloop krijg je een overzicht met gespreksstarters, aanbieders van filmeducatie en websites waarop je (online) films en lesmateriaal kunt vinden. 
Na deze workshop weet je wat filmeducatie is, hoe je dat kunt inzetten in de klas en waar je passend materiaal kunt vinden.

 

“Beelden moet je leren lezen en maken, net zoals je leert lezen en schrijven.”
Filmhub Zuid-Holland