Red Round Winner Podium. Stage with Studio Lights for Awards Ceremony. Spotlights illuminate. Graphic resource for background.In een nieuwe serie richten we de schijnwerper op een culturele aanbieder of school in ons werkgebied. Deze keer...

K U N S T B R E A K   J U N I O R

Kunstbreak junior in Berkel en Rodenrijs verzorgt teken- en schilderlessen voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

  • Reguliere lessen, wekelijks na schooltijd, meestal in een serie van 12 lessen
  • Daarnaast zijn ze als culturele aanbieder verbonden aan de Cultuurtrein waar ze op projectbasis lessen verzorgen op basisscholen in de regio Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp

Kunstbreak is ongeveer 20 jaar geleden ontstaan op initiatief van beeldend kunstenaar Marijke Wessel. Na het vertrek van Marijke naar Drenthe drie jaar geleden, namen Mandy de Veld en Jeannette Ruigrok het stokje over om de lessen voor kinderen vol enthousiasme voort te kunnen zetten.

"Als een school ons belt voor een les beeldende kunst, gaan we in overleg over de mogelijkheden die wij kunnen bieden. We maken dan in samenwerking met de school een project op maat, dat zoveel mogelijk aansluit bij de te behandelen leerstof."

Blauwe kip

Zo was er in Bergschenhoek op CBS Boterdorp voor de kleutergroepen het project "De kunstenaar in de Klas", waarin het beroep van kunstenaar werd toegelicht. Het lokaal was ingericht als atelier, met schilderijen van Mandy en Jeannette en voor ieder kind een schildersezel. De les begon met het bespreken van diverse onderwerpen die met het vak kunstenaar te maken hebben, zoals het atelier, de schildersezel en de verschillende soorten kwasten. Daarna kwam de vrijheid die een kunstenaar heeft aan bod, om bijvoorbeeld een kip blauw te schilderen als je daar zin in hebt. En toen het thema van de kunstweek Van Gogh was, zijn er samen met de kinderen prachtige zonnebloemen geschilderd.

Kosteloos materiaal

In het kader van het project Recyle werkten ze op de Wilgenhoek in Berkel en Rodenrijs in de groepen 3, 4, 5 en 6 met allerlei kosteloos materiaal, verzameld door de leerlingen. In groep 3 werd op een stuk karton een robotdier gemaakt met dopjes, cd’s, stukjes eierdoos etc. De andere groepen werkten meer 3D. Zo maakten de groepen 3 en 4 dinosaurusachtige dieren met een melkpak en eierdozen en kregen de leerlingen uit groep 6 een grote plastic fles die zij omtoverden tot een fantasiedier. Zo ontstonden de mooiste creaties. De leerlingen konden hun knutselvaardigheden verbeteren door zich naar hartenlust uit te leven door middel van het knippen, plakken en snijden van karton.

Waterlelies

Op de Waterwilg in Nootdorp werd tijdens de Kunstweek gevraagd om een tweetal projecten te verzorgen voor de groepen 3 en 4. De groepen 3 gingen met een baret op het hoofd als echte kunstenaars aan het werk. Met de primaire kleuren en zwart en wit maakten de kinderen de mooiste kleuren om de waterlelies van Monet te schilderen. Als extra toevoeging konden ze kartonnen ovalen uitknippen en opplakken en het geheel werd afgewerkt met pastelkrijt. De leerlingen konden heerlijk vrij werken en dat was aan de resultaten goed te zien.

In groep 4 werd in het kader van Vincent van Gogh een levensgroot ruimtelijk schilderij gemaakt. Uit de vele schilderijen van Van Gogh kozen de leerlingen een aantal onderwerpen, die op karton werden uitgewerkt. Ook het beschilderen van voorwerpen hoorde erbij, zoals een stoel en een paar klompen. Na een korte uitleg gingen alle leerlingen enthousiast aan het werk. Met elkaar werden alle losse onderdelen tegen de muur bevestigd en geplaatst, zodat iedere klas zijn eigen Van Gogh-tafereel kreeg. 

De beschreven projecten op de scholen zijn door de Cultuurtrein geïnitieerd.

  Kunstbreak-spotlight2.jpg
 Blesewic-website.png

 

Kunstbreak tegel