Het nieuwe erfgoedprogramma van de Cultuurtrein voor basisscholen is nog niet klaar, maar we lichten alvast een klein tipje van de sluier op.
Van wie zijn die spullen? Over tijd, oud en nieuw, jong en oud en over herinneringen.
Het programma is geschreven door Jacquelien Vroemen van Meelicht educatieprojecten Utrecht en doel is leerlingen te laten ervaren dat ze erfgoedonderwerpen tot iets van zichzelf kunnen maken. Dit keer: de onderbouw.
Voor de onderbouw ontwikkelen we binnenschoolse lessen - in blokken van drie - die gaan over:
- tijd
- klein zijn en oud worden
- herinneringen maken en doorgeven
- de band die je kunt hebben met persoonlijke voorwerpen
Hiermee verkennen we op een eenvoudige manier, met behulp van voorwerpen en verhalen, onderwerpen die te maken hebben met erfgoed.
Groep 1: Van wie zijn die spullen?
Hoe horen dingen bij mensen en hoe kun je er soms iets aan aflezen over de eigenaar. De leerlingen ervaren aan de hand van een verzameling voorwerpen dat die iets kunnen vertellen over de bezitter ervan en dat spullen bij personen horen. Ze vertellen aan elkaar dat je soms aan iemand denkt die er niet is en dat je dan iets kunt doen, zoals opbellen, appen of een kaart sturen.
Groep 2: Over tijd, oud en nieuw en jong en oud.
De leerlingen maken - aan de hand van afbeeldingen - tijdlijnen van bomen, mensen en planten. Ze ervaren dat mensen en planten eerst klein/jong zijn, dan groeien en groter/ouder worden en dat dit (soms veel) tijd kost. Ze leren dat je kunt vertellen over vroeger en dat dat een herinnering heet.
Groep 3: Opruimen.
Lessen over herinneringen en hoe bepaalde voorwerpen die kunnen helpen oproepen. Hoe herinneringen en verhalen gewone voorwerpen waardevol kunnen maken en hoe dat voor iedereen anders is. De leerlingen ervaren aan de hand van voorwerpen in een tas dat - en hoe - voorwerpen meer waarde kunnen krijgen als mensen daar herinneringen bij hebben en daarover vertellen. Ze nemen ook zelf een voorwerp mee waar ze een verhaal bij kunnen vertellen. Tenslotte maken ze een museum van voorwerpen, nodigen hun ouders uit en leren dat de waarde van belangrijke voorwerpen onderstreept kan worden door ze op een speciale manier tentoon te stellen.
De lessen voor groep 4 zijn nog niet klaar.
Bovenbouw
Voor de bovenbouw maken we lessen die te maken hebben met de plaatselijke geschiedenis en met verhalen. Een buitenles vormt een vast onderdeel, zoals een dorpswandeling langs gemeente- of rijksmonumenten, het bezoeken van herinneringsmonumenten of een begraafplaats.
Het volledige programma zal in juni 2020 klaar zijn voor implementatie op de scholen.