PABO studenten

Vierdejaars studenten van de PABO van de Thomas More Hogeschool kwamen in september op bezoek bij de Cultuurtrein in het kader van hun minor Cultuur.

De dertien studenten die de Cultuurtrein bezochten waren geïnteresseerd in de activiteiten en het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Vanuit hun minor hadden ze de opdracht om in één dag verschillende cultuurinstellingen te bezoeken die samenwerken met  scholen. En wij waren natuurlijk geïnteresseerd in hun motivatie om een minor Cultuur te volgen. Want hoe denken de  leerkrachten van de toekomst over cultuureducatie op de basisschool en waarom vinden zij het belangrijk?

“Het is belangrijk om cultuurlessen te geven zodat leerlingen hun talenten kunnen ontdekken en daarnaast is het een mooie manier om verschillende vakken te integreren”, aldus de studenten. “Het wordt vaak ook als leuk ervaren. Cultuur is best een belangrijk onderdeel van de samenleving. Cultuuronderwijs vinden wij zelf erg leuk en we willen dat het veel meer wordt toegepast in het onderwijs. Nu wordt het vaak beschouwd als tijdrovend en minder belangrijk dan de taakvakken zoals rekenen. Hier willen wij verandering in brengen.”

Hoe lang duurt de minor en wat leren jullie?

“De minor duurt een half jaar. Het eerste deel bestaat uit het bezoeken van cultuurinstellingen, het verdiepen van onze kennis door erover te lezen, theater maken en een theaterproject/-kamp organiseren. Bovendien begeleiden we  tijdens dat kamp een groep met het maken van een voorstelling. Het tweede deel bestaat uit een cultuurstage. Hier loop je een aantal maanden mee bij een organisatie die samenwerkt met scholen en cultuuronderwijs aanbiedt.”

Verschillende studenten volgen een stage of hebben een stage gevolgd op een basisschool in Pijnacker-Nootdorp of Lansingerland.

Wat wil jij met cultuureducatie gaan doen als je volgend jaar zelf voor de klas staat?

“Ik wil cultuuronderwijs integreren met andere vakken en er het liefst een project van maken. Ook wil ik mijn collega's laten zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn of dat je er goed in moet zijn. “

Welke ervaring heb je binnen een stage al opgedaan m.b.t. cultuureducatie?

“Tijdens de stage merkte ik dat de cultuurvakken toch wel het eerste worden geschrapt van het programma. Hier ben ik het niet mee eens. Als er dan al aan cultuuronderwijs wordt gedaan, zijn het uitstapjes. Die zijn ook superleuk en leerzaam maar er is meer mogelijk. ik zou dat graag willen veranderen.”

Dank jullie wel, studenten van de Thomas More Hogeschool, voor het prettige gesprek en succes met het afronden van jullie minor!