afronding cursus

Lees hier het verslag van Ditha Verdel, werkzaam voor Bibliotheek Oostland en eigenaar van Boekdans.

Debby Pronk, leerkracht op basisschool de Schatkaart in Pijnacker, is al heel wat jaren ICC'er op haar school. Nu heeft ze afgelopen maart ook haar diploma van de post hbo opleiding Cultuurbegeleider behaald.
“Ik had erg veel zin om een verdiepende opleiding te volgen over cultuureducatie en had hierover informatie ontvangen die me erg aansprak. Toen de school een grote verandering onderging, was dat precies het juiste moment om deze opleiding te gaan volgen.”

Lees hieronder het interview met Debby.

Wat houdt de post hbo opleiding Cultuurbegeleider precies in?
Doel is om het cultuuronderwijs op je school verder te ontwikkelen, uitgaande van een visie. Het is voor je eigen ontwikkeling als ICC'er heel leerzaam, maar ook voor de school om een ontwikkeling die in gang is gezet beter vorm te geven. Voor de zomer kregen we modules over alle kunstvakken, veel kennis- en theorievakken maar ook tips en tricks om de kennis toe te passen. Heel belangrijk en interessant is ook dat je leert de kennis over te dragen aan de leerkrachten op school, zodat zij ook verder komen met cultuureducatie. Daarvoor werd een module over coaching en verandermanagement gegeven. Na de zomer werk je aan je Meesterproef: een onderzoek op je eigen school.

Mijn basisvraag was: als het uitgangspunt van de school is om zoveel mogelijk groepsdoorbrekend te werken, hoe kunnen we de kunstvakken daarin integreren.
Deze vraag bleek te veelomvattend. Uiteindelijk heb ik mijn vraag toegespitst op hoe we de beeldende leerlijn -vanuit  de inhoudsdoelen van SLO- in onze thema’s kunnen integreren.Dit heeft als eindproduct een veel omvattend werkdocument opgeleverd voor de hele school, om groepsdoorbrekend -mét integratie van de beeldende vakken- concreet aan de slag te kunnen gaan. In het werkdocument heb ik ook de theorie van de opleiding verwerkt.

Wat is je ervaring met de opleiding?
Het is het een heel motiverende en leerzame opleiding. Veel kennis die ik heb opgedaan is binnen de school op zijn plek gevallen.

Wat vond je het meest interessant of wat heb je nieuw geleerd?
De colleges over ‘wat is kunst en cultuur’, over Cultuur in de spiegel waren heel interessant en in het algemeen het opfrissen en verdiepen van je kennis over cultuureducatie.Ook het schrijven van een essay waarin je de nu- situatie op je school beschrijft en de gewenste verandering aangeeft, was inspirerend. En de module over verandermanagement omdat ik veel van de transitie op mijn eigen school in de onderwerpen herkende.

Wat is de titel van je Meesterproef? En hoe ga je met de uitkomst van je meesterproef aan de slag op school?
“Procesgericht bouwen aan groepsdoorbrekend werken”. We werken nu groepsdoorbrekend met thema’s, waarin het behalen van de beeldende inhoudsdoelen vanuit de fases van het procesgericht werken worden opgebouwd. Alle fases komen hierin aan bod. Ook Visual Thinking Strategies heeft daar een vaste plek in; bij de start van het thema worden altijd de 3 vragen van VTS gebruikt.
Ook de lessen uit de leerlijnen van de Cultuurtrein worden geïntegreerd in de thema’s.

Hoe komt Cultuureducatie met Kwaliteit aan bod op de Schatkaart?
We deden al veel aan cultuuronderwijs en waren al deelnemer aan het CmK programma van de Cultuurtrein in de periode 2013-2016. De workshops VTS en procesgerichte didactiek van het Kunstgebouw i.s.m. de Cultuurtrein hebben ons op een heel goed spoor gezet om het groepsdoorbrekend werken met thema’s op een creatieve manier aan te pakken. We gaan in oktober 2019 over deze twee onderwerpen verdiepende workshops volgen. We werken hieraan vanuit een sterke visie. Alle leerkrachten zijn erg betrokken en iedereen heeft ervoor gekozen om zo te werken met de leerlingen. En het plezier dat de leerlingen hebben als ze bezig zijn met muziek, beeldende vorming of theater is ook heel belangrijk.

Waarom raad je anderen aan de opleiding te volgen?
Het biedt een enorme verdieping aan m.b.t. je kennis over kunst en cultuur. Je realiseert een plan om cultuureducatie op je school verder te ontwikkelen en naar een hoger plan te krijgen. Je ontwikkelt meer visie op cultuureducatie en je leert handen en voeten te geven aan die visie binnen de school.

Het is beslist niet vrijblijvend en ik ben heel wat uurtjes bezig geweest om mijn meesterproef af te krijgen, maar het mij heeft veel nieuwe motivatie en verdieping gegeven.