Inspiratiemiddag3Op 9 november vindt de jaarlijkse inspiratiemiddag plaats, met als thema 'Gebruik culturele lessen met thema’s en methoden'. Ditmaal op basisschool De Tweemaster in Pijnacker. 

 D E   W O R K S H O P S

  • Kunstenaar in de klas - Rens Krikhaar (OB)
    Eet jij wel eens iets heel erg zuur of heel erg zout? Grote kans dat de spieren in je gezicht samentrekken en je voor heel even een ander gezicht krijgt! In de workshop ‘Smoelentrekker’ onderzoeken we ons eigen gezicht in de spiegel en maken we naar onze waarneming een monotype tekening. Nog nooit van gehoord of gedaan? Zee Vol Verhalen neemt je spelenderwijs mee in het teken- en magisch hoogdrukproces! Na de workshop ga je met je eigen ‘Smoelentrekker’ naar huis!
  • Hoofdletters en Koplopers BB - door Rens Krikhaar (BB)
    Toen Johannes Gotenfreubel omstreeks 1430 een appel schilde, liet hij per ongeluk een stuk schil in het zand vallen. Toen Johannes de schil opraapte en naar de afdruk in het zand keek, was hij zich nog niet direct bewust van zijn revolutionaire ontdekking…
    Tijdens de workshop lopen we samen langs de tijdlijn van soorten letters, stijlen en toepassingen. Wat hebben monniken en graffiti en street art-kunstenaars gemeen? Je gaat het ervaren in deze hedendaagse ‘diepdruk’ workshop!

  • Filosofie - door Joyce van de Merwe (OB en BB)
    Filosofie? Ja! Door te filosoferen met kinderen leren ze hun denkspieren te trainen en hoe ze zelf tot inzichten kunnen komen. Dit stimuleert het creatief en kritisch denken, maar ze leren meer. Zo groeit hun woordenschat, ontwikkelen ze hun taalvaardigheden en hun sociale en culturele vaardigheden. Door regelmatig filosofische gesprekken te voeren, leren kinderen hun gedachten op een respectvolle manier met elkaar te delen. We gaan in deze workshop met verschillende werkvormen aan de slag om te ervaren hoe we filosofie in verschillende vakgebieden kunnen inpassen.

  • Werkvormen KIJKEN - door Cheryl Bijleveld (OB en BB)
    Met kinderen kijken naar kunst. Leer je leerlingen kijken, interpreteren, onderbouwen, reflecteren, luisteren én een eigen mening te vormen terwijl je hun creativiteit prikkelt en ze uitdaagt. Met kunst! Maar hoe leid je een goed gesprek over een kunstwerk? Als uitgangspunt gebruiken we de werkvormen uit de Toolbox Kijken en oefenen we met technieken en methoden die jou handvaten geven kinderen kunst te laten verkennen en onderzoeken.

  • Theaterles Break-a-leg! - door Geertruida Huisman (BB)
    Een goede theaterles geven zonder zelf alles te moeten bedenken? Dat kan met de vernieuwde leerlijn theater. Leerlingen leren zo niet alleen spelvaardigheden zoals expressie en spelconcentratie, maar ook sociaal-emotionele vaardigheden als zelfvertrouwen en elkaar respecteren. Tijdens deze workshop maak je kennis met de leerlijn theater en gaan we vooral actief een aantal opdrachten uitproberen. In deze workshop voor de bovenbouw beleven we opdrachten uit de leerlijn voor groep 5 t/m 8.
  • Theaterles Toi toi toi! - door Geertruida Huisman (OB)
    Een goede theaterles geven zonder zelf alles te moeten bedenken? Dat kan met de vernieuwde leerlijn Theater. Leerlingen leren zo niet alleen spelvaardigheden zoals expressie en fantasiegebruik, maar ook sociale vaardigheden als samenwerken en communicatie. Tijdens deze workshop maak je kennis met de leerlijn theater en gaan we vooral actief een aantal opdrachten uitproberen. In deze workshop voor de onderbouw ervaren we opdrachten uit de leerlijn voor groep 1 t/m 4.

Hier een blik op het programma. Aanmelden kan tot 28 oktober 2022.

We nodigen je van harte uit om deze middag alleen, met collega’s of met het hele team aan de slag te gaan met de diverse aspecten van Cultuureducatie met Kwaliteit. Dus geef het door aan het team van je school! 
Als jullie school een continurooster heeft kun je ook alleen een workshop in de 2e ronde volgen.

  • Deze middag kan worden opgevoerd als nascholingsuren
Datum  Woensdagmiddag 9 november 2022 
Plaats De Tweemaster, Blauwe Kiekendieflande 1, Pijnacker 
Tijd 14:00 – 17:00 uur 
Voor  ICC’ers, leerkrachten, schooldirecties en culturele instellingen 


Programma:
14:00 – 14.15 uur: Inloop en welkom met koffie en thee
14.15 – 15.15 uur: Eerste workshopronde
15.15 – 15:45 uur: Pauze met een snack
15:45 – 16:45 uur: Tweede workshopronde
16:45 – 17:00 uur: Afronding

 

Deze middag kan worden opgevoerd als nascholingsuren.