CBS Beatrixschool

logo beatrixschool

Annie M.G. Schmidt project

Met een spetterende eindvoorstelling in Bibliotheek Oostland presenteerden de leerlingen van de groepen 5, 6 en 7 van de Beatrixschool wat ze geleerd hebben tijdens het Annie M.G. Schmidt-project, dat vanuit De Cultuurtrein wordt ondersteund.  

De leerlingen maakten zelf teksten geïnspireerd op liedjes van Annie M.G. Schmidt, decoreerden hun kleding met zelfgemaakte staarten en voerden toneelstukjes op uit Abeltje en Floddertje. De ouders mochten meegenieten van deze einduitvoering en waren, net als schooldirecteur Erwin de Jonge, enorm onder de indruk van de tentoongespreide artistieke kunsten van de kinderen.

Het project maakt deel uit van het leeraanbod van De Cultuurtrein en geeft leerkrachten handvatten om cultuuronderwijs te bieden aan basisschoolleerlingenop zo’n manier dat de unieke talenten van de kinderen naar voren komen in combinatie met achtergronden van de basislesstof.  De Cultuurtrein omvat inmiddels de leerlijnen Dans, Beeldende Vorming, Literatuur, Muziek, Theater en Mediawijsheid. 

 Annie collage met tekst

 

Teamtraining en co-teaching Dans

Woensdag 17 mei 2017 hebben leerkrachten van de Beatrixschool in Pijnacker een teamtraining dans gevolgd o.l.v. vakdocent Roosmarijn Prins van Jay’s Place. Hun ervaringen waren: 'heel geslaagd; een goede afwisseling tussen theorie en praktijk en een prettige, open sfeer.'

Bovendien ontvingen de leerkrachten uit groep 3 en groep 7 eind mei coaching on the job van Roosmarijn. Ze werkten met de leerlingen aan een onderdeel uit de Leerlijn Dans van De Cultuurtrein. Met als resultaat twee danspresentaties tijdens de creamiddagen in juni.

Klik hier voor de foto's van de creamiddagen.

Beatrixschool creamiddag Dans2  Beatrixschool creamiddag Dans1  Beatrixschool creamiddag Dans  

Teamtraining
Opmerkingen na de teamtraining: 'Wat was het leuk om mee te doen aan deze teamtraining dans': was de reactie van de leerkrachten van de Beatrixschool in Pijnacker na afloop. 'We hebben ervaren dat je met een heel eenvoudige opdracht met alledaagse bewegingen al een dans kunt maken. Een dans die herhaald kan worden, die past in de muziek en die gepresenteerd kan worden. In het begin moet je even de drempel over, maar door het aanstekelijke enthousiasme van de docent ben je snel alle schroom verloren. Je ervaart als leerkracht de schroom die kinderen ook overwinnen als ze in de klas met dans aan de slag gaan.'Beatrixschool leraren dans web

Heel leerzaam was het verder om uitleg te krijgen over de verschillende dansaspecten: tijd, ruimte, lichaam en kracht en daar later mee aan het werk te gaan: neem één aspect, bedenk daar een beweging bij en eigenlijk wordt dat dan al een dans. Ook werd, n.a.v. de danslessen uit de leerlijn, helder uitgelegd hoe de opbouw van een dansles is.
Kernzinnen van de middag dans zijn: met weinig kan je al heel veel; heerlijk en leerzaam om het zelf te doen en te ervaren; dans hoeft niet moeilijk te zijn.
Dat zijn mooie leerpunten om mee te nemen naar de lessen in de klas.

co-teaching
Een beetje onwennig begonnen de leerlingen twee weken later aan de dans lessen o.l.v. hun eigen leerkracht en met co-teaching van Roosmarijn. Al gauw ging dit over in een enthousiaste groep bewegende/dansende leerlingen. In korte tijd wisten ze een mooie presentatie neer te zetten. Vol trots hebben ze dit aan de ouders gepresenteerd. Bovendien hebben de leerkrachten nu voldoende ervaring opgedaan om de lessen uit de leerlijn dans zelf te geven.

Bibliotheekoostland
Cultuureducatiemetkwaliteit
Fondsvoorcultuurparticipatie
Kunstgebouw