Inspiratie2Cultuurtrein brengt nieuwe inspiratie. Editie 2019 moest door omstandigheden worden opgeschoven, 22 januari is het zover.

Elk jaar komen leerkrachten, schooldirecties en culturele instellingen bij elkaar om met elkaar te werken aan Cultuureducatie met Kwaliteit. Dit keer is de inspiratiemiddag op woensdag 22 januari 2020 en vindt plaats op de Johannesschool in Pijnacker.

De jaarlijkse middag is bedoeld om te laten zien hoeveel plezier de cultuurlessen kunnen brengen en hoe makkelijk de vooraf bepaalde leerdoelen in te passen zijn in de methodiek. De middag is opgebouwd rondom workshops die een greep uit de leerlijnen tonen. Met als doel om opnieuw geïnspireerd te raken en cultuureducatie te verankeren in elke basisschool die deelneemt aan De Cultuurtrein in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp.

Programma:
13.30 – 14.00 uur: Inloop en welkom met koffie, soep en broodjes
14.00 – 15.00 uur: Eerste workshopronde
15.00 – 15.30 uur: Koffie- en theepauze
15.30 – 16.30 uur: Tweede workshopronde
16.30 – 16.45 uur: Afronding

  • Inschrijven kan tot en met 15 januari via

De Workshops
(duur van iedere workshop is 1 uur)

Workshop 1 en 6: Méér muziek in de klas (docent: Marjolein Wiegmann – Het Muziekpand)
Beide workshops zijn geschikt voor onder- en bovenbouw.
In deze actieve workshop krijgen leerkrachten - aan de hand van voorbeeldlessen, korte opwarmoefeningen en leuke spelletjes - tools mee die zij meteen de volgende dag al in de klas kunnen gebruiken.
We gaan het hebben over het zingen met de klas, instrumenten gebruiken, ritmes uitvoeren in de klas en het luisteren naar muziek. Dit doen we op een manier die bij jou als leerkracht aansluit. Er is voor ieder wat wils, zowel voor de ervaren leerkracht als voor diegenen die minder ervaren zijn.

Workshops 2 en 7: Creativiteit ontwikkelen met de Doe-het-zelf –toolbox (docent: Nancy Swaanen – Kunstgebouw)
Beide workshops zijn geschikt voor onder- en bovenbouw.
Raak geïnspireerd om creatief aan de slag te gaan met je leerlingen met de Doe-het-zelf Toolbox als basis. In kleine groepjes voer je concrete opdrachten uit. Wat is creativiteit eigenlijk? En hoe kun je het ontwikkelen? Je hoeft geen specifieke technieken te kennen of kunstzinnige vaardigheden te beheersen om toch creativiteit in de les te brengen! Je bedenkt zelf nieuwe opdrachten en ervaart hoe je de Toolbox kunt inzetten als middel voor reguliere vakken zoals taal, maar ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Na deze workshop ontvang je een pdf met lessuggesties.

Workshops 3 en 8: Met leerlingen naar een voorstelling. En dan? (docent: Kira Groos – Kunstgebouw)
Beide workshops zijn geschikt voor onder- en bovenbouw.
Ontdek hoe je leerlingen kunt helpen om meer te zien en te ervaren bij een voorstelling. Met behulp van drie routes daag je ze uit om verschillende betekenissen te ontdekken en leer je ze omgaan met wat nieuw of anders is. Door zelf een open en waardevrije houding aan te nemen, stimuleer je leerlingen om hun verbeelding te gebruiken, zich in te leven in anderen en hun eigen voorkeuren te ontdekken.

Workshop 4: Workshop Erfgoed: voorwerpen met een verhaal (docent: Jacquelien Vroemen – Meelicht educatieve projecten)
Deze workshop is geschikt voor de onderbouw.
Na een korte presentatie over de nieuwe Erfgoedleerlijn en de filosofie daarachter, gaan we werken met de lestassen voor groep 1/2 en voor groep 3. Je kunt zo zelf ervaren hoe het is om met de voorwerpen te werken, elkaar tips geven en vragen stellen. Hoofdthema is: voorwerpen met een verhaal. Wat kunnen voorwerpen ons zeggen over de eigenaar ervan, waarom wil je sommige dingen bewaren en wat is een herinnering?

Workshop 5: Creatief aan de slag rondom je lesstof (docenten: Marijke Wessel, Monique Vollebregt en Jeanette Ruigrok)
Deze workshop is geschikt voor de bovenbouw.
Na een korte algemene inleiding over de voordelen van het koppelen van creatieve opdrachten aan de leerstof van dat moment, ervaren de leerkrachten zelf hoe een dergelijke les in zijn werk gaat.
In deze workshop zal worden ingegaan op het maken van een beeldverhaal. We sluiten aan bij het thema oorlog /bevrijding. Het lesmateriaal voor deze opdracht is na de inspiratiemiddag beschikbaar op deze website.

Workshop 9: Workshop Erfgoed: herinneren, herdenken en verhalen doorgeven (docent: Jacquelien Vroemen – Meelicht educatieve projecten)
Deze workshop is geschikt voor de bovenbouw.
Na een korte presentatie over de nieuwe Erfgoedleerlijn en de filosofie daarachter, gaan we samen oefenen met filosoferen over begrippen als vergeten, herinneren en herdenken. Onderwerpen die in de Erfgoedleerlijn bovenbouw uitgebreid aan bod komen n.a.v. een buitenles. Wat is herinneren? Waar ‘zit’ een herinnering? Waarom wil je sommige dingen of mensen nooit vergeten? Wat zijn verschillen en overeenkomsten met herdenken en wat is het verband met erfgoed? In het tweede deel van de workshop werken we met (oude) foto’s en verhalen en plekken van vroeger en van nu.

Workshop 10: Creatief aan de slag rondom je lesstof (docenten: Marijke Wessel, Monique Vollebregt en Jeanette Ruigrok)
Deze workshop is geschikt voor de onderbouw.
Na een korte algemene inleiding over de voordelen van het koppelen van creatieve opdrachten aan de leerstof van dat moment, ervaren de leerkrachten zelf hoe een dergelijke les in zijn werk gaat.
In deze workshop zal het thema ‘grotschilderingen uit de prehistorie’ op een beeldende wijze behandeld worden. We gaan zelf verf maken met ei en pigmenten en zullen vervolgens met symbolen een verhaal schilderen op een grotwand.