Groep 1/2 Ik voel een voet

Ik voel een voet

Vijf dieren gaan midden in de nacht op zoek naar een geheimzinnig, ritselend geluid. Oei wat voel ik daar...? Spannend! Leesbevorderingsproject naar het prentenboek “Ik voel een voet” van Maranka Rinck en Martijn van der Linden. Een boek wat gaat over de zintuigen en het ontdekken dat iets anders is dan het lijkt.

Ontdek de 5 zintuigen

Ik voel een voet is een programma van Bibliotheek Oostland dat sinds het schooljaar 2013-2014 ingezet wordt voor groepen 1/2 binnen de Cultuurtrein: de E-lijn. Het project maakt onderdeel uit van de leerlijn Literatuur.

  • Het project wordt geïntroduceerd in de klas door het boek 'Ik voel een voet’ van M. Rinck interactief voor te lezen met behulp van vertelplaten en een vertelkastje.
  • Daarna praten we met de kinderen over de verschillende zintuigen. We kijken waar die zintuigen zich bevinden en benoemen ze samen. Om de tastzin iets meer uit te diepen mogen de kinderen raden wat in verschillende voeldoosjes zit.
  • We zingen een lied met de kinderen en maken samen een grote vloerpuzzel met behulp van de dobbelsteen. Hierbij moeten ze goed tellen en op de juiste kleur letten.
  • Er blijf een leskist achter vol boeken over verschillende zintuigen, boekfiguren, lesverwerkingen en knutselopdrachten waarmee de leerkracht met de kinderen aan de slag kan. Deze kist blijft vier weken in de klas staan.
  • In de kist zitten ook 30 exemplaren van 'Ik voel een voet' om mee naar huis te geven aan de kinderen. Op die manier worden ook de ouders betrokken bij het programma en gestimuleerd voor te lezen.

Groep 6 Lang Geleden

Heden en Verleden ontmoeten elkaar
Thijs GoverdeLang Geleden is een lesmodule van Bibliotheek Oostland die sinds het schooljaar 2013-2014 ingezet wordt voor groepen 6 binnen de Cultuurtrein: De E-Lijn. Het project maakt onderdeel uit van de Leerlijn Literatuur.
Het programma wordt in de klas geïntroduceerd, waarbij de verschillende onderdelen aan de kinderen worden uitgelegd met behulp van een ladekastje. Aan de hand van een oude koffiemolen, oude klassenfoto’s, een zogenaamde pechvogel die vroeger in de klas naar stoute of ‘domme’ kinderen werd gegooid en een plak wordt verteld dat vroeger dingen heel anders gingen dan nu. En dat hoeft helemaal niet zo erg lang geleden te zijn. In ieder laadje zit een voorwerpje dat iets prijsgeeft over het project en aan het eind van het uur weten de kinderen wat er de komende weken gaat gebeuren.

  • Om te beginnen staat er zes weken lang een kist vol historische boeken in de klas waar de kinderen naar hartenlust uit kunnen lezen. Leesbevordering is een van de speerpunten van Lang Geleden. In de kist zitten zowel leesboeken als informatieve boeken
  • Daarnaast wordt er een schrijversbezoek geregeld. Dat kan een live mailsessie met Arend van Dam zijn, de schrijver van de historische verhalenbundel Lang Geleden. Of een bezoek van Thijs Goverde die verkleed als ridder de kinderen kennis laat maken met zijn geheel eigen kijk op het vak geschiedenis en hen en passant wat kneepjes leert van het zwaardvechten zoals de ridders het deden.
  • Een ander onderdeel van Lang Geleden is een bezoek aan een stukje geschiedenis in het eigen dorp. Dat kan een molen zijn, een oude kerk of een wandeling langs oude boerderijen en andere monumenten, al naar gelang in welke gemeente de school zich bevindt. Op deze manier ontdekken de kinderen dat geschiedenis dichter bij huis is dan ze misschien dachten.
  • Bij de kist hoort een logboek, waarin de kinderen kunnen bijhouden welke boeken uit de kist ze hebben gelezen. Verder is er een aantal boeken waaruit een specifieke vraag wordt gesteld, er zijn internetvragen die de leerlingen langs websites leiden die handig zijn om te raadplegen als ze een werkstuk moeten maken en het project kan worden afgesloten met een stelopdracht.
Bibliotheekoostland
Cultuureducatiemetkwaliteit
Fondsvoorcultuurparticipatie
Kunstgebouw